1 Strasburg, 28-04-2015 copyright © European Parliament
System e-call w każdym samochodzie osobowym

Parlament Europejski przyjął dziś rozporządzenie w sprawie systemu eCall. Jest to system oparty na numerze alarmowym 112, który automatycznie powiadamia o wypadku drogowym najbliższe centrum powiadamiania ratunkowego. Oznacza to w praktyce, że każdy producent samochodów osobowych będzie zobowiązany do instalowania tego systemu we wszystkich nowych pojazdach od  31 marca 2018 roku.

W 2014 r. doszło w Polsce do około 35 tys. wypadków, w których zginęły 3 202 osoby, a 42 545 zostało rannych. W tym samym roku na drogach UE odnotowano 25 700 zgonów, a ponad 200 tys osób odniosło poważne obrażenia, mające konsekwencje dla ich dalszego życia.  System eCall pomoże w szybszym czasie dotrzeć do miejsca wypadku, co przełoży się na zmniejszenie tych liczb. Przewiduje się, że narzędzie eCall w znacznym stopniu skróci czas oczekiwania na odpowiedź centrum ratunkowego - odpowiednio o 50% na terenach wiejskich i 60% w obszarze zabudowanym. Również świadkowie zdarzenia, naciskając przycisk umieszczony w samochodzie będą mogli poinformować o kolizji, podając tym samym jej dokładną lokalizację.

Krótszy czas oczekiwania na pomoc to nie tylko szansa na uratowanie setek istnień ludzkich, ale też możliwość zminimalizowania ciężkich obrażeń u dziesiątek tysięcy poszkodowanych. W razie wypadku drogowego, natychmiast po uruchomieniu poduszki powietrznej system ten poinformuje centrum powiadamiania ratunkowego zdarzeniu oraz jego dokładnej lokalizacji. Co więcej, nawet w sytuacji, gdy żaden z pasażerów, np. wskutek obrażeń, nie jest w stanie przeprowadzić rozmowy z operatorem, narzędzie eCall wyśle tzw. minimalny zbiór danych, czyli podstawowe informacje na temat wypadku, które umożliwią natychmiastowe wysłanie na miejsce odpowiednich służb ratunkowych. Nie ma jednak możliwości wykorzystywania eCall do śledzenia lokalizacji pojazdu w sytuacjach innych, niż w momencie kolizji.

Przyjęcie rozporządzenia dotyczącego wprowadzenia systemu eCall przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach UE i idealnie wpisuje się w zakres działań Unijnego programu działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego ambitnym celem jest zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w Europie o połowę w latach 2010-2020.

(źródło: Biuro Prasowe Grupy EPL w Parlamencie Europejskim)

Kontakt ze mną

Biura poselskie:

Zapisz się do newslettera

Q Znajdź Mnie